Tiryakiler dikkat! Çayı ve kahveyi çok sıcak içerken bir kere daha düşünün: İşte kritik eşik…

Türkiye’de kahve ve çay tüketimi son 10 yılda önemli bir halde arttırılmış durumda.
Küresel ölçekte son 10 yılda kahveye 370,3 milyar dolar harcandı. Türkiye’de de tüketim artıyor.
Uluslararası Ticaret Merkezi (ITC) ve Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ortak bilgilerine nazaran, Türkiye’de 2015- 2024 devrinde, kahve ithalatına 2 milyar 698 milyon 473 bin dolar ödendi.
Uluslararası bir araştırmada çıkan sonuçlarsa milyonlarca kişiyi yakından ilgilendiriyor. Çay ve kahveyi sıcak tüketmenin çok önemli sıhhat problemlerine yol açtığı belirlendi.
KAHVE VE ÇAYI SICAK OLARAK TÜKETMEYİN: RİSKİ 2.5 KAT ARTTIRIYOR!
Birleşik Krallık Ulusal Kanser Enstitüsü araştırmacıları tarafından yayınlanan bir araştırmada, günde 8 kupa ve üzeri ‘çok sıcak’ çay ve kahve tüketen insanlarda yemek borusu özofagus skuamöz hücreli karsinom (ESCC) gelişme riskinin 5,6 kat daha fazla olduğu tespit edildi. Araştırmacılar bu sonuca Birleşik Krallık’ta sıhhat bilgilerinin tutulduğu data bankası Biobank’teki 500 bin aşkın kişinin datalarını kullanarak ulaştı.
Çalışmaya nazaran; günde 4 bardak ‘çok sıcak’ sıvı tüketmek ESCC riskini 2,5 kat artırıyor. 4 ila 6 bardak ‘çok sıcak’ içecekte kanser gelişme riski 3,7 kat, 6-8 ila bardakta 4,8 kat, 8 bardak ve üstünde ise 5,6 kat artıyor.
‘Sıcak’ sıvılarda ise kanser riski 4 bardağa kadar 1,6 kat, 4-6 bardak ortasında 2 kat, 6-8 bardakta ise 2,5 kat artıyor.
İŞTE KRİTİK EŞİK
Araştırmacılar, British Journal of Cancer mecmuasında yayınlanan bulguların, 65 dereceden daha yüksek sıcaklıktaki içeceklerin “insanlar için muhtemelen kanserojen” olduğunu öne süren evvelki araştırmalara dayandığını açıkladı.
Gerçek Gündem’in aktardığına nazaran; kahve için ülkü demleme sıcaklığı çoklukla 90 ila 96 ortasında… Çay için ise en uygun demleme sıcaklığı cinsine nazaran değişmekle birlikte, ekseriyetle 80 ila 100 derece olarak söz ediliyor.
Ancak, beşerler ekseriyetle kahve ve çayı biraz daha düşük sıcaklıklarda, çoklukla 48 ila 68 derece ortasında içiyor.
SICAKLIK NASIL BİR ZİYANA YOL AÇIYOR?
Sıcak içeceklerin hücreleri yakarak bedene ziyan verebileceği ve bu da genlere ziyan veren iltihaplanmaya yol açarak kanser gelişme mümkünlüğünü artırabileceği düşünülüyor.
Western Sydney Üniversitesi’nde Gastroenterolog Doç. Dr. Vincent Ho, “Çok sıcak içecekleri çok fazla tüketmek, yemek borusu zarındaki hücrelere ziyan verebilir ve vakitle bunun kansere yol açabileceği düşünülüyor. Araştırmacılar bu ilişkiyi birinci olarak yaklaşık 90 yıl evvel ortaya attılar” sözlerini kullandı.
Ulusal Kanser Enstitüsü takımı, “İçeceklerini çok sıcak seven bireyler, en azından yemek borusu kanseri riski açısından, içeceklerinin sıcaklığını düşürerek yarar sağlayabilir” dedi.



